~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Saturday, August 24, 2013

~Bedah Buku~

Assalamu'alaikum wbt..

Ada satu cerita seram. Mesti baca dengan serius.
Hah Bedah, pergi bedah buku tu! Bisik satu suara.
Lalu Bedah melangkah longlai. Pen di tangan kanannya. Chopstik di tangan kirinya.
Kenapa chopstik?Ah, entahlah Bedah tuh..
Ok sambung cerita!
Bedah melihat buku di hadapannya kini. Matanya dikecilkan sedikit. Takut-takut buku tu lari sebab Bedah nak bedah buku. Bedah melihat tajuk buku tersebut.

"TIP & TRIK USRAH"
Syed Faiz Syed Mahmad
Yusry KRU Yusopp

Bedah membelek-belek buku tersebut dan dia telah terjumpa format membedah buku! 
  
Cadangan format bedah buku yang telah dijumpai Bedah : 

1. Latar belakang penulis
2. Latar belakang waktu buku ditulis
3. Ringkasan buku
4. Isi-isi penting
5. Kelebihan dan kekurangan buku tersebut

Bedah mengangguk-angguk sendiri. Begitu caranya ya membedah buku..
Bedah mengerti sekarang. 

Hurm, maafkan ana atas ketidakmatangan tersebut. Saja ja tu. :)
Sekarang, dah tahu format untuk bedah buku? ^^
Dulu, ana tertanya-tanya jugak, macam mana ya orang bedah buku..
Selalu dengar istilah tu. :) Sahabat-sahabat pun ada beritahu juga pasal bedah buku ni,
tak tahu pula ada format.. 
Formatnya tu, untuk memudahkan kita ja. Nampak sedikit tersusun. :)
Takpa, yang penting, kita faham isi kandungan buku tu kan?
InsyaAllah..

Yang kat atas ni dah habis bedah? Allahu.. InsyaAllah kita sama-sama usaha habiskan yang ni.. :)

Sumber : 
Buku Tip & Trik Usrah (Syed Faiz Syed Mahmad & Yusry Yusopp)

Esok, dah nak pergi UMT. InsyaAllah, ana kena tajdid (perbaharui) niat ke sana.
Walaupun rasa berat sangat. Allah. Astaghfirullah.
Tak sepatutnya rasa macam tu, kan? :'(
Penawar hati kita bila rasa berat nak berjuang.. 
At-Taubah : 41
Cepat belek Al-Quran sekarang! ;)

Okeh, tu saja untuk kali ini. :)

Allahu'alam. 



~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com