~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Friday, August 23, 2013

~Aku berada di dunia manusia,bukan malaikat!~

Assalamu'alaikum wbt..




Berhenti menyalahkan orang lain.
Berhenti mengharapkan kesempurnaan.
Berhenti mencari keburukan insan.

Kenapa, ya? Sukar sekali kita untuk melakukan hal-hal yang di atas?

Kita selalu inginkan yang terbaik (menurut kita).
Kan? (atau ana yang perasan sensorang? uhuk.)

Bila sesuatu yang kita inginkan itu, tidak mengikut kehendak kita,
Mulalah mencari 1001 keburukan, permasalahan, perbalahan, kesalahan. (huh..macam2..)

Allahu.. Kenapa begitu?

Itu sebabnya, kita tidak dapat melihat hikmah setiap kejadian.

Orang selalu marah, bila dia tak dapat apa yang dia inginkan.
Orang juga selalu marah bila orang lain tak buat seperti yang dia mahukan.

Nak tahu itu apa?

Itu kesedaran keegoan! Merasa diri sendiri betul.
Kita tak nampak apa yang Allah cuba sampaikan. :'(

Kalau orang yang hatinya terang disinari cahaya keimanan,
Bila apa yang dia inginkan tidak seperti yang diharapkan,
Dia mencari hikmah setiap kejadian.
Dia bersangka baik dengan tuhan.
Tidak pernah dia mengeluarkan keluhan.
Kerana di hatinya cuma ada keikhlasan.
Keindahan pekerti yang mempesonakan.

Allah.. Hebat insan begini, ya!

Ana nak jadi macam tu. Ana nak kita semua jadi macam tu.
Kalau diizinkan Dia. Moga Dia tidak jemu mencampakkan hidayah-Nya kepada kita.
Allahumma ameen.

Rasa diri sendiri betul.

Pernah ke kita rasa benda ni?
Hurm, itu cara Allah menguji hamba-Nya. :'(

Sabar je lah. Bila ada dalam diri kita perasaan tu, kita kena cepat-cepat istighfar.

Kena cari hikmah, bukan hanya tahu mentohmah.
(erk, ada ke perkataan mentohmah tu? Ah, maafkan aku cikgu Rokiah! <--Cikgu BM ambe nih. )

Kita berada di dunia manusia yang banyak sekali kekurangannya.
Bukan dikelilingi malaikat yang baik sekali tingkahnya.

Mungkin apa yang dia tidak mampu, kita mampu.
Mungkin apa yang dia mampu, kita tidak mampu.

Kita hidup untuk saling melengkapkan, bukan?

Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

Maafkan andai ada kekurangan ana yang tidak dapat dielakkan.
Maafkan juga andai kalian merasa diri ini menunjuk pandai.

Allahu. Sesungguhnya banyak sekali aib hamba yang ditutupi-Nya.

Moga ada reda-Nya pada kita. Ameen.

Allahu'alam.




~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com