~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Sunday, November 18, 2012

~Ana & Biodiversity~

Assalamu'alaikum wbt..
Bismillah..

Ana rasa dah lama ana tak post dalam blog ni.. sangat bersawang dan serabut aje, kan?
Jangan cakap 'yup'.. ai lempang yu all karang.. :D Guro3...ja..

Alhamdulillah..
Ana dah nak dekat 3 bulan kat UMT ni..
Banyak benda dah belajar..
Banyak benda dah jumpa..
Banyak istilah biodiversity dah ketemu..
Hurm..
Kesimpulannya, ana bahagia sangat dengan kos ni..buat masa sekarang la.. =.=''
Walaupun mid-sem test hari tu agak 'cemerlang'..ohoi.. sangat alhamdulillah.. ;)
Tapi ana gembira.. Enjoy sangat belajar biodiversity..

Tapi3 kan...

ce tengok citer ni dulu..

XX : Eh ana..lama tak jumpa.. :)

Ana : Ha'ah..lama kan.. ~^_^''

XX : Belajar katne sekarang?

Ana : Hehe..Belajar kat UMT.. Alhamdulillah..dekat je ngan rumah..

XX : Oh..Ambik kos apa?

Ana : Biodiversity..  (jawab dengan bangganya.. )

XX : Hah? Apa tuh? Nanti keluar kerja apa? Senang ke dapat kerja..? *bermacam soalan da keluar..

Ana : Err..Err.. *Garu3 kepala fikir camne nak explain kat orang3 ni.. Haish!* Erm..macam-macam boleh.. pensyarah boleh..pegawai penyelidik boleh..macam-macam.. banyak lagi la peluang pekerjaannya sebab ni bidang baru.. **eheh..memandai tibai je ana nih..

So what? Hurm..Macam tulah reaksi yang budak2 biodiversity @ bioD dapat bila ditanya kos apa..
Hampir semua mengaku begitulah reaksi mereka bila kami mengadakan mesyuarat agung bioD kat cafe fst baru3 ini.. *ok..yang ni tak reka citer ea.. * ==''
Dan kami telah sepakat untuk memberi jawapan yang boleh ''senyapkan'' mulut3 diorang sume ni.. HAHAHA..*gelak jahat..*

XX : Eh ana..lama tak jumpa.. :)

Ana : Ha'ah..lama kan.. ~^_^''

XX : Belajar katne sekarang?

Ana : Hehe..Belajar kat UMT.. Alhamdulillah..dekat je ngan rumah..

XX : Oh..Ambik kos apa?

Ana : Biodiversity..  (jawab dengan bangganya.. )

XX : Hah? Apa tuh? Nanti keluar kerja apa? Senang ke dapat kerja..?
        *bermacam soalan da keluar..
 
Ana :O..jadi SAINTIS pun boleh.. *Dalam hati,ketawa...                Hahaha..Amekaw!

XX : Hah?? Jadi saintis?? WoWW! *Sambil mata terbeliak.. tapi tak lama.. tetiba matanya tengok ana atas bawah atas bawah.. Haddhoi..dah kenapa pulak ni??*

XX :  Macam ni ke gaya saintis..? *Ambui ayat.. hehe..menikam ke qalbu den nih.. Ana cuma tersenyum..*

Ana : Eh..betullah.. Tak caya plak..Hahaha..

Macam3 hal lah kan..
Ingatkan dah senyap bila sebut saintis tuh.. tapi tak senyap2 jugak..
*dah orang ada mulut, cakap la kan..haha..
Haish.. Tapi reaksi muka dia xboleh blah betul la.. Lawak kot bila cakap kuar nanti boleh jadi saintis.. Lain sangat reaksinya bila akap jadi pensyarah ke..pegawai ke.. haha.. lucu betol.. :D

Kalau korang nak..cuba la test..
Eheh.. memang kos ai nih tak glemer mana kalau nak dibandingkan ngan kos3 hebat tuh..
tapi..kitorang ade nematodes, platyhelminthes, cnidaria..*ei!geli-geliman ana tulis nih..*haha..ko ada? ada?
Takde, kan? :)
                                Hehehe..cantik kan nematode.. :)
Sebab tu, banyak kos atas dunia ni..
Kita tak perlu banyak soal sangat pasal ni..setiap kos, ada keistimewaannya tersendiri..
Expert dalam bidang apa..
Takkan nak suruh budak medic kaji bumi?
Takkan nak suruh budak bioD bedah pesakit?
Takkan nak suruh budak perikanan buat bangunan?
Takkan nak suruh budak kaunseling jadi programmer?

kan?kan?kan? semua ada specialities kita tersendiri..
Setiap kita dikurniakan Allah kebolehan yang berbeza..
Bukan bermaksud tidak adil..
Tapi untuk mewarnai kehidupan kita ni..kan?
Alah..mana syok kalau semua sama..
Pastu tiada yang menyebabkan kita, special..tak best! tak best! :)

Jadi, bersyukurlah dengan apa yang kita dapat hari ini..
Kalau nak kenal pasti keistimewaan kita, sila3 lah buat taxonomic key untuk diri sendiri dan orang sekeling anda..haha.. memang best ah!
Bukan saja-saja Allah tetapkan kita dalam kos ni..
Bukan saja-saja Allah jadikan tiap sesuatu.. 

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."(Surah al-Imran ayat 190 - 191)

Kalau tak suka kos kita sekarang..Ingat ayat Allah yang ni..

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)


Al-Quran..penawar sanubari kita..
Jom ambil iktibar.. :) In shaa Allah..
Allahu'alam..










~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com