~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Friday, November 30, 2012

~Aku Ingin Jadi Cahaya!~

Bismillah..
Assalamu'alaikum wbt..

Sekadar puisi ciptaan, coretan hamba hina.



Aku Ingin Jadi Cahaya



Tuhanku, dengarkanlah..
Aku ingin jadi cahaya.
Yang menerangi ummah akhir zaman dengan akhlak mulia.
Apa aku bisa?

Tuhanku, dengarkanlah..
Aku ingin jadi cahaya.
Yang sentiasa mendamaikan jiwa-jiwa yang ketandusan iman padanya.
Apa aku bisa?

Tuhanku, dengarkanlah..
Aku ingin jadi cahaya.
Yang ikhlas menebarkan cahaya dalam hati-hati manusia.
Apa aku bisa?

Tuhanku, Engkau Maha Mendengar.
Maha Melihat.
Jadikanlah aku, cahaya itu. Cahaya yang tidak jemu menerangi, itu..

Jom sahabat3! Sama-sama kita jadi cahaya itu..
Kita contohi cahaya yang paling terang antara cahaya, qudwah hasanah kita..
Rasulullah SAW..
Rasulullah, kami rindu.. :’(
Pada tabahnya hati yang sentiasa berdakwah.. Semuanya kau lakukan untuk ummatmu, demi Rabb-Mu..
Moga Allah jadikan hati kami, sekuatmu menghadapi mehnah. Sentiasa mentarbiyah dan siap ditarbiyah.
Ameen ya rabb..

Allahu 'alam..
Assalamu'alaikum wbt. 






~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Tuesday, November 27, 2012

~Ana : Kerana Ukhuwah Fillah~

Bismillahirrahmaanirrahiim..
Assalamu'alaikum wbt..

Ya Allah..ajarkan hamba-Mu ini kesabaran.. :'(
Apa perasaan bila kita tahu sahabat yang sangat kita sayang cakap-cakap di belakang kita..?
Membuatkan kita dicela sahabat yang lain pula di belakang..?
Ya Allah..ana sangat sayang dia.. Benar-benar sayang..
Biarlah kalau dia menjauhi ana..Ana akan tetap mendekatinya..
Kalau bukan kerana ukhuwah FILLAH.. hubungan kerana ALLAH..
Ana mungkin tak kuat sampai sekarang..
Ana sayang dia..betul..tapi ana mungkin belum menyentuh hatinya lagi..
Mungkin terhijab dengan dosa-dosa yang ana lakukan..
Sahabat..maafkan ana andai dosa-dosa ini menjadi penghalang untuk ana menyampaikan nilai-nilai agama kepadamu..Risalah Rasul untukmu..Mengenalkan cinta Allah kepadamu..

Ya Allah..ajarkan hamba-Mu ini pengertian.. :'(
Ana akan cuba mengerti keadaannya..
Ana akan terus menunggu dan menunggu sehingga lembut hatinya..
Bisa menerima segala yang ana lakukan..
Allah..Hanya diri-Mu memahamiku..
Mengerti apa situasi yang sedang berlaku..
Ya Allah..kuatkan aku..

Ana mengerti..Allah menguji, berlandaskan kemampuan hamba-Nya..
Ana yakin itu, dan ana yakin! Ana boleh hadapi semua ni andai hubungan ana dengan Allah terjaga..
Allah..dekatkan diriku dengan-Mu..

Biarlah..
Biarlah andai dia berasa lega setelah meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap ana kepada orang lain..
Andai itu bisa membuatnya bahagia, teruskanlah sahabat..kerana ana sudah memaafkan segalanya..
Ana cuba fikirkan segala jasanya kepada ana selama ni..

Dia sahabat yang baik.. 

Dan sungguh..ana redha.
Cuma kadangkala hati terasa sedih dan sayu tatkala melihat raut wajahnya.
Mungkin di hadapan ana, dia cuba berlagak biasa..tapi ana mengerti hatinya.
Meskipun begitu, sangka baik, ana cuba dahulukan..kerana itulah selemah-lemah ukhuwah.
Ana sayang sahabat ana..
Moga Allah beri hidayah-Nya kepada semua insan-insan yang ana sayang. In shaa Allah..
Ana harap, Allah lembutkan hatinya menerima segala kekurangan ana.

Allahu'alam..
Assalamu'alaikum wbt. 




~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Monday, November 19, 2012

~Gaza..Maafkan aku!~

Assalamu'alaikum wbt..
Bismillah..
 
Kekejaman, tidak berhenti..
Meski bermandi darah.

Lagi dan lagi..
Ini bukan yang pertama kali..
Bukan juga kedua, ketiga..
Tapi sudah ratusan kali..
Anak kecil dibunuh.
Sudah ribuan yang syahid.
Allah.

Kekadang..aku takut..
Andai hati ini..
terasa itu biasa bagi mereka.
Biarlah mereka.
Aku di sini, bahagia.
Dengan facebooknya..
Dengan twitternya..
Dengan movie yang tak pernah habis..
Dengan lagu lagha yang tak pernah muak..
Janji aku bahagia.
Tiada istilah cakna.
Prihatin? Mungkin di mulut sahaja.


Wahai diri..Andai itu bahagia bagimu.
Engkau tidak layak digelar manusia.
Melihat saudara sendiri terseksa.
Tiada rasa apa-apa..
Apa..engkau berhati batu-bata?

 

Duhai hati..Kita punya hutang pada mereka..
Aku takut..
Akhirat nanti, mereka menuntut sesuatu daripada kita.
Apa? Apa?
Hak mereka..
Aku takut..takut..tapi aku rasa tidak berdaya..
Bibir menutur bicara tapi tindakannya?
Allah!
Hanya Engkau tahu segala!



Aku mahu hati kita lentur. Jangan keras. Tidak terlalu lembik hingga nafsu meraja. Tidak terlalu keras hingga syaitan nakhodanya. Terasa sesuatu bila melihat saudara kita di sana. Mereka perlukan kita.  Sekurang-kurangnya beri mereka doa.. Walau hanya sepotong doa. :'(






Ya Allah..lindungi saudara-saudara kami di Gaza, Palestin dan di mana-mana sahaja ya Allah. Ampuni aku yang berjiwa pengecut ini ya Allah. Kerana aku tidak mampu mengangkat senjata mempertahan diri dan keluarga di sana. Kerana aku tidak mampu melihat keluara sendiri dibunuh di hadapan mata. Allah..ampuni aku yang berdosa! Ampuni aku.. Ampuni aku.. :'((

 Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, yang bersabda : “Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dari suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan seorang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hambaNya, selagi hambaNya berusaha menolong saudaranya. Barangsiapa yang menuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dalam suatu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarinya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat, di kelilingi oleh para Malaikat dan disebut Allah kepada sesiapa yang di sisiNya. Sesiapa yang dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya.” [Muslim]


Allahu'alam.. Moga Allah redha.







~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Sunday, November 18, 2012

~Ana & Biodiversity~

Assalamu'alaikum wbt..
Bismillah..

Ana rasa dah lama ana tak post dalam blog ni.. sangat bersawang dan serabut aje, kan?
Jangan cakap 'yup'.. ai lempang yu all karang.. :D Guro3...ja..

Alhamdulillah..
Ana dah nak dekat 3 bulan kat UMT ni..
Banyak benda dah belajar..
Banyak benda dah jumpa..
Banyak istilah biodiversity dah ketemu..
Hurm..
Kesimpulannya, ana bahagia sangat dengan kos ni..buat masa sekarang la.. =.=''
Walaupun mid-sem test hari tu agak 'cemerlang'..ohoi.. sangat alhamdulillah.. ;)
Tapi ana gembira.. Enjoy sangat belajar biodiversity..

Tapi3 kan...

ce tengok citer ni dulu..

XX : Eh ana..lama tak jumpa.. :)

Ana : Ha'ah..lama kan.. ~^_^''

XX : Belajar katne sekarang?

Ana : Hehe..Belajar kat UMT.. Alhamdulillah..dekat je ngan rumah..

XX : Oh..Ambik kos apa?

Ana : Biodiversity..  (jawab dengan bangganya.. )

XX : Hah? Apa tuh? Nanti keluar kerja apa? Senang ke dapat kerja..? *bermacam soalan da keluar..

Ana : Err..Err.. *Garu3 kepala fikir camne nak explain kat orang3 ni.. Haish!* Erm..macam-macam boleh.. pensyarah boleh..pegawai penyelidik boleh..macam-macam.. banyak lagi la peluang pekerjaannya sebab ni bidang baru.. **eheh..memandai tibai je ana nih..

So what? Hurm..Macam tulah reaksi yang budak2 biodiversity @ bioD dapat bila ditanya kos apa..
Hampir semua mengaku begitulah reaksi mereka bila kami mengadakan mesyuarat agung bioD kat cafe fst baru3 ini.. *ok..yang ni tak reka citer ea.. * ==''
Dan kami telah sepakat untuk memberi jawapan yang boleh ''senyapkan'' mulut3 diorang sume ni.. HAHAHA..*gelak jahat..*

XX : Eh ana..lama tak jumpa.. :)

Ana : Ha'ah..lama kan.. ~^_^''

XX : Belajar katne sekarang?

Ana : Hehe..Belajar kat UMT.. Alhamdulillah..dekat je ngan rumah..

XX : Oh..Ambik kos apa?

Ana : Biodiversity..  (jawab dengan bangganya.. )

XX : Hah? Apa tuh? Nanti keluar kerja apa? Senang ke dapat kerja..?
        *bermacam soalan da keluar..
 
Ana :O..jadi SAINTIS pun boleh.. *Dalam hati,ketawa...                Hahaha..Amekaw!

XX : Hah?? Jadi saintis?? WoWW! *Sambil mata terbeliak.. tapi tak lama.. tetiba matanya tengok ana atas bawah atas bawah.. Haddhoi..dah kenapa pulak ni??*

XX :  Macam ni ke gaya saintis..? *Ambui ayat.. hehe..menikam ke qalbu den nih.. Ana cuma tersenyum..*

Ana : Eh..betullah.. Tak caya plak..Hahaha..

Macam3 hal lah kan..
Ingatkan dah senyap bila sebut saintis tuh.. tapi tak senyap2 jugak..
*dah orang ada mulut, cakap la kan..haha..
Haish.. Tapi reaksi muka dia xboleh blah betul la.. Lawak kot bila cakap kuar nanti boleh jadi saintis.. Lain sangat reaksinya bila akap jadi pensyarah ke..pegawai ke.. haha.. lucu betol.. :D

Kalau korang nak..cuba la test..
Eheh.. memang kos ai nih tak glemer mana kalau nak dibandingkan ngan kos3 hebat tuh..
tapi..kitorang ade nematodes, platyhelminthes, cnidaria..*ei!geli-geliman ana tulis nih..*haha..ko ada? ada?
Takde, kan? :)
                                Hehehe..cantik kan nematode.. :)
Sebab tu, banyak kos atas dunia ni..
Kita tak perlu banyak soal sangat pasal ni..setiap kos, ada keistimewaannya tersendiri..
Expert dalam bidang apa..
Takkan nak suruh budak medic kaji bumi?
Takkan nak suruh budak bioD bedah pesakit?
Takkan nak suruh budak perikanan buat bangunan?
Takkan nak suruh budak kaunseling jadi programmer?

kan?kan?kan? semua ada specialities kita tersendiri..
Setiap kita dikurniakan Allah kebolehan yang berbeza..
Bukan bermaksud tidak adil..
Tapi untuk mewarnai kehidupan kita ni..kan?
Alah..mana syok kalau semua sama..
Pastu tiada yang menyebabkan kita, special..tak best! tak best! :)

Jadi, bersyukurlah dengan apa yang kita dapat hari ini..
Kalau nak kenal pasti keistimewaan kita, sila3 lah buat taxonomic key untuk diri sendiri dan orang sekeling anda..haha.. memang best ah!
Bukan saja-saja Allah tetapkan kita dalam kos ni..
Bukan saja-saja Allah jadikan tiap sesuatu.. 

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."(Surah al-Imran ayat 190 - 191)

Kalau tak suka kos kita sekarang..Ingat ayat Allah yang ni..

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)


Al-Quran..penawar sanubari kita..
Jom ambil iktibar.. :) In shaa Allah..
Allahu'alam..










~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

~Khas Untuk NIK ~

Assalamu'alaikum wbt..
Bismillah..

Duhai sahabat..
Jalinan ukhuwah ini..
Bukan sehari dua..
Sudah bertahun lama..
Bergantung kepada kita untuk mengekalkannya..
Begitu hebat ujian menimpa..


 

Taufan juga ada kadangkala..
Tapi kita saling menguatkan..
Namun sekarang, kita berjauhan..
Pelbagai kekangan datang lagi..
Persahabatan diuji acap kali..
Saya harap kita utuh berdiri..
Mengharungi mehnah dari Rabbi..


Duhai sahabat..
Andai saya menjauh,
Mungkin hati sedang tersentuh..
Awak faham saya, bukan?
sensitifnya, sekejap cuma..
Biar masa mengubat segalanya..
Biar iman menimbang tara..
Saya begitu turutkan rasa hati..
Mungkin sebab itu memakan diri..
Tapi saya tak sanggup biar persahabatan ini goyah lagi..
kerana landasan ukhuwah ini..
Terbina dengan iman sebagai paksi..



Duhai sahabat..
Saya sangat berharap..
kita bersahabat..
sampai ke syurga..
Awak maafkan saya?
Saya dah lapangkan hati saya untuk awak..
Sedar ujian untuk kita ini rencah kehidupan..
Tidak sentiasa sama..
Ada pasang surutnya..
Ujian untuk awak dan saya..
Mungkin berbeza..
Tapi saya harap cara kita kendalikannya,
biar iman jadi nakhodanya..
Jangan syaitan jadi kelasinya..


Duhai sahabat..
Saya rindu awak..
Saya minta maaf kalau selama ni,
Saya ada mengabaikan awak..
Jangan simpan dalam hati ya semua ini andai awak tak sukai..
Terus terang dengan saya..
Cakap dari hati ke hati..
Kerana saya yakin kita punya chemistry..
sentiasa serasi..
Dan kerana ukhuwah kita kerana Dia..Rabbi.. ♥

Uhibbuki fillah abadan abada..
Enti penguat ana..
Sahabat yang paling memahami ana, luar dan dalam..
Biar kita jauh, janji ada ikatan iman yang mendekatkan kita..
Jangan lupakan ana, ya?
InshaaAllah ana sentiasa ingat enti..
 

Ana sayang enti.. kerana Allah.. Wallahi..! ♥ :'(
Ana minta maaf ya.. enti maafkan ana? :'(

Entri ni..ana buat khas untuk enti, sahabat ana dunia akhirat.. :'(





~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Friday, November 9, 2012

~Moga Aku Punya "WAKTU.."~

Assalamu'alaikum wbt..
Bismillah..

Pagi tadi, cuaca sangat hening..
Saya ke kubur arwah nenek..bersama ummi..
Ummi ambil surah yasin, baca..
Saya dengar suara ummi sebak bila baca..
Saya tengok ummi..
Air mata ummi mengalir.. :'(
Pada wajahnya terungkap selaut kesedihan..
Hati saya terasa sayu..
Pasti ummi terkenangkan saat dirinya bersama arwah nenek..



Saya tidak boleh membayangkan bagaimana rasanya berada di tempat ummi..
Hati saya menangis..
Saya lihat adik lelaki saya di sebelah..
Dia turut mengalirkan air mata.. Tapi laju tangannya mengelap air mata itu..
Mungkin hatinya juga dirundung pilu saat melihat ummi mengalirkan air mata..
Suara saya turut berubah. Sebak..
Sesungguhnya mati itu sebaik-baik peringatan..
Saya harap, saya punya 'waktu' untuk berbakti pada ummi dan juga abah.. Jasa mereka terlalu banyak.. Tidak terbalas.. :'(

Ya Allah, aku sayang ummi.. aku sayang abah..
Jadikan aku anak yang taat.. Berkati hidup mereka..
Sayangi mereka..Cintai mereka.. ♥
Allahumma ameen..

Selagi kita hidup, ayuh sayangi mereka..
Selagi mereka hidup, ayuh hargai mereka.. ♥

Allahu rabbi ♥




~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com