~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Monday, January 31, 2011

~12 Rahsia Tampil Berseri-episod 7~

Assalamualaikum w.b.t..http://matcuoi.com
Bismillahirrahmaanirrahim..Salam sejahtera untuk sume..hehe.. da 2 ae ana ta tulis entri..hikhik! http://matcuoi.com
Soriy ya! bukan ta nak tulis..tangan nih..ngengada tamo tulis..ngeehee~
*cuba mmberi alasan dgn mnyalahkan jari jemariku yg runcing lagi lawa nih! haaha~ *prasan sensorang..huhu~

mood : seram...gelap...kok kerek kokk!! kok kerek kookk!!! *bnyi burung antu kasi suasana seram sket.. (burung antu kah itu?..cam plik je..)http://matcuoi.com

Haa! Ana de citer nk kongsi nih! Peristiwa ngeri nih tlah berlaku pagi tadi.. Ya Allah..tak sangka btol!!! Kat bilik air umah ana lak tuh..memang mnakutkanlah! xdapat dipertikaikan lg..huhu~
Jom dgr miss purple nk bercerita nihss..uhuks! uhuks! http://matcuoi.com

Peristiwa seram lg mnakutkan ini telah berlaku kira2.. *berlagak seolah2 sedang bace brita kat tb.. k sambung.. kira2 kul 8 pagi tadi di mana sorang budak yang agak2 kiut telah ke bilik air mao mandi.. Dengan mata kejap2 pejam..kejap2 celik, dia ingin menggosok giginya..
http://matcuoi.com

Tetiba dia berasa satu kelainan ngan dirinya..
Rasa yang sangat2 plik dan aneh.. ta pnah seblom nih dia rasa sebegitu..huhu~
Tetiba matanya celik dgn sluas-luasnya..hampir sluas stadium bukit jalil.. *oh! terlebih plak gaya bahasa hiperbolanya! adess..

Oh..dia sangat2 terkentut terkezuut apabila melihat di tangannya terdapat pencuci muka..
apa yang peliknya ngan pencuci muka tuhs? pencuci muka xplik..mne plik..ta lah plik kan..tp bila pncuci muka dijadikan ubat gigi..apakah rasanya?? uweekkkk!!! Budak pempuan yang kiut lagi miut tuhs pum membuang sume isi perut mulutnya..!http://matcuoi.com
rasa mao pitam sungguh! ta sedap langsung! ueeeekk!! uhuks! uhuks!
smpai skang budak tuhs msih rasa dia tlah memakan pencuci muka tuh walopum dia tlah pekena nasik goreng hmpir skuali bsar td.. * upsss..spinggan kecik aje.. hehehe~
http://matcuoi.com

Oke..dah la ngn cite yg xlawak tuh..huhu~ msti readers da borink nih..hehe~
Kita smbung pmbelajaran ae tuh k? ngee~
http://matcuoi.com
auww!sakitlah oit! jangan men tarik2 camni, xde tatasusila langsung! cam monkey! hehe~

7. HATI DIPENUHI SIFAT-SIFAT TERPUJI

Ahhhaa! camne nih? hehe~ mksudnya bila kita nak hati dipenuhi sifat2 terpuji, kita mestilah jauhi donkey2 nih ya..jgn skali2 dengki, iri hati, dendam & sifat2 mazmumah (sifat buruk) yang lain.. ta baik tau! Nape perlu dengki sdangkan Allah telah menyediakan rezeki masing2..tinggal kita aje perlu rajin2 doa, kan? kan? hehe.. katakan NO kpd perkara2 seumpama nih.. oke?
in sya'Allah..


Kalo kita dengki, umpama kita xpuas hati ngan Allah! Ambuui..berat tuhs! Main bab2 ta puas ati lak ni nape? haa...sebab kita bagai mnafikan kebijaksanaan Allah!


"Hindarilah sifat dengki kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering."
(HR Bukhari dan Muslim)







Nak ke kita kalo segala amalan2 kita slam nih abes gitu je? syurgakah ganjarannya?

Nauzubillahiminzalik! Smoga kita sume ta termasuk dlm golongan seperti itu.. ameen..
Sebenarnya perasaan2 negatif ni boleh mrosakkan minda kita utk berfikiran positif..
Wat pe jadi pendengki? Tahukah kita bhwa si pendengki nih akan melalui 4 BENCANA seblom dengkinya berhasil.. Jom sama2 tgk pe 4 perkara tuh ya..http://matcuoi.com

1. Risau hati yang tidak putus-putus

2. Musibah yang tidak berpahala

3. Tercela yang tidak baik

4. Murka Allah swt


Mohon dijauhkan sume tu dr hati2 kami ya Allah! huhu~
Oke..gini..kalo kita rasa dengki kat seseorang, ana de tips na gitau! tips2 ni ana rujuk kat SINI


Oke meh kita tgk same2, ana pum nk tao gak nih..hehe~ moga bermanfaat ya!

1. Setiap kali orang yang kita dengki dapat kejayaan, maka kita ucapkan selamat kepadanya dan sebaliknya apabila dia tertimpa kesusahan maka kita menumpang sedih juga atas apa yang menimpanya serta menghiburkannya.

2. Sanjung, sebut dan pujilah kebaikan serta keistimewaan orang yang kita dengki di belakang dia dan kalau ada keburukannya kita rahsiakan. Doakan kebaikan untuknya.

3. Sering-seringlah bersilaturahim serta memberi hadiah kepada orang yang kita dengki tersebut.

4. Kalau ada orang yang berusaha menjatuhkan orang yang kita dengki itu, berusahalah untuk membelanya. Jangan melayani syaitan yang hendak merosakkan mujahadah kita dengan mendorong kita untuk ikut mengumpatnya.

5. Berdoa kepada Allah agar dimudahkan usaha untuk membuang penyakit dengki yang ada dalam diri kita.



Haa..tu lah sdikit sbanyak tang dengki nih..na tao lbih lanjut, klik la kat link yang ana bg td ek..
http://matcuoi.com
Asal benda nih berenang2 kat sini lak?huhu~ ngade btol nk nyebok kat blog ana..huh!

hehehe~ K,skang kita da tahu tang dengki2 an? ups.. dengki ngn cmburu berbeza tau! tp slot ni, ana ta nak ckp sal cmburu..huhu~

Hah..oke, tamo dengki2..kita gak yang stress nnti..hehe Sbaiknya, kita hiasi hati kita ngan sifat tawaduk, rendah diri dan slalu maafkan orang lain.. ta rugi pum tau! dapat pahala lg..hehe~

De 4 racun hati yg perlu dibuang!http://matcuoi.com

1. Bercakap perkara2 yg ta baik..
2. Berlebih-lebihan memandang sesuatu..
3. Berlebih-lebihan dlm makanan.. *err..lapa la plak.. huu~
4. Berlebih-lebihan dalam bergaul.. *jaga batasan! ;D

Oke lah..akhir kalam..ikhlaskanlah apa yang dianugerahkan Allah kpd org yang kita dengki tuh ya..hehe~ dgn mengingati Allah, hati kan menjadi tnang..lalalala~http://matcuoi.com
Membangun bersama Islam..ukhwah fillah.. in sya'Allah.. Wallahu'alam..
Wassalam..
http://matcuoi.com
p/s : budak comel yg gosok gigi pakai pncuci muka tuh ta kiut pum,haha..saje gurau ya..ambik phatian! ;D

~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

4 comments:

Nurul Izdihar said...

hek3..suke3..

ana_liyana said...

syukran deq.. :) moga bermanfaat! ;D

Hafriz el-Muhammady said...

^_^..
x sabar nk ckupkn smpai 12..hehe.
mekaseh atas prkongsian..

ana_liyana said...

in sya'Allah..huhu~ doakan ana agr istiqamah ya! sama2..syukran sudi singgah n bce..~^^~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com