~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Monday, January 31, 2011

~12 Rahsia Tampil Berseri-episod 7~

Assalamualaikum w.b.t..http://matcuoi.com
Bismillahirrahmaanirrahim..Salam sejahtera untuk sume..hehe.. da 2 ae ana ta tulis entri..hikhik! http://matcuoi.com
Soriy ya! bukan ta nak tulis..tangan nih..ngengada tamo tulis..ngeehee~
*cuba mmberi alasan dgn mnyalahkan jari jemariku yg runcing lagi lawa nih! haaha~ *prasan sensorang..huhu~

mood : seram...gelap...kok kerek kokk!! kok kerek kookk!!! *bnyi burung antu kasi suasana seram sket.. (burung antu kah itu?..cam plik je..)http://matcuoi.com

Haa! Ana de citer nk kongsi nih! Peristiwa ngeri nih tlah berlaku pagi tadi.. Ya Allah..tak sangka btol!!! Kat bilik air umah ana lak tuh..memang mnakutkanlah! xdapat dipertikaikan lg..huhu~
Jom dgr miss purple nk bercerita nihss..uhuks! uhuks! http://matcuoi.com

Peristiwa seram lg mnakutkan ini telah berlaku kira2.. *berlagak seolah2 sedang bace brita kat tb.. k sambung.. kira2 kul 8 pagi tadi di mana sorang budak yang agak2 kiut telah ke bilik air mao mandi.. Dengan mata kejap2 pejam..kejap2 celik, dia ingin menggosok giginya..
http://matcuoi.com

Tetiba dia berasa satu kelainan ngan dirinya..
Rasa yang sangat2 plik dan aneh.. ta pnah seblom nih dia rasa sebegitu..huhu~
Tetiba matanya celik dgn sluas-luasnya..hampir sluas stadium bukit jalil.. *oh! terlebih plak gaya bahasa hiperbolanya! adess..

Oh..dia sangat2 terkentut terkezuut apabila melihat di tangannya terdapat pencuci muka..
apa yang peliknya ngan pencuci muka tuhs? pencuci muka xplik..mne plik..ta lah plik kan..tp bila pncuci muka dijadikan ubat gigi..apakah rasanya?? uweekkkk!!! Budak pempuan yang kiut lagi miut tuhs pum membuang sume isi perut mulutnya..!http://matcuoi.com
rasa mao pitam sungguh! ta sedap langsung! ueeeekk!! uhuks! uhuks!
smpai skang budak tuhs msih rasa dia tlah memakan pencuci muka tuh walopum dia tlah pekena nasik goreng hmpir skuali bsar td.. * upsss..spinggan kecik aje.. hehehe~
http://matcuoi.com

Oke..dah la ngn cite yg xlawak tuh..huhu~ msti readers da borink nih..hehe~
Kita smbung pmbelajaran ae tuh k? ngee~
http://matcuoi.com
auww!sakitlah oit! jangan men tarik2 camni, xde tatasusila langsung! cam monkey! hehe~

7. HATI DIPENUHI SIFAT-SIFAT TERPUJI

Ahhhaa! camne nih? hehe~ mksudnya bila kita nak hati dipenuhi sifat2 terpuji, kita mestilah jauhi donkey2 nih ya..jgn skali2 dengki, iri hati, dendam & sifat2 mazmumah (sifat buruk) yang lain.. ta baik tau! Nape perlu dengki sdangkan Allah telah menyediakan rezeki masing2..tinggal kita aje perlu rajin2 doa, kan? kan? hehe.. katakan NO kpd perkara2 seumpama nih.. oke?
in sya'Allah..


Kalo kita dengki, umpama kita xpuas hati ngan Allah! Ambuui..berat tuhs! Main bab2 ta puas ati lak ni nape? haa...sebab kita bagai mnafikan kebijaksanaan Allah!


"Hindarilah sifat dengki kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering."
(HR Bukhari dan Muslim)







Nak ke kita kalo segala amalan2 kita slam nih abes gitu je? syurgakah ganjarannya?

Nauzubillahiminzalik! Smoga kita sume ta termasuk dlm golongan seperti itu.. ameen..
Sebenarnya perasaan2 negatif ni boleh mrosakkan minda kita utk berfikiran positif..
Wat pe jadi pendengki? Tahukah kita bhwa si pendengki nih akan melalui 4 BENCANA seblom dengkinya berhasil.. Jom sama2 tgk pe 4 perkara tuh ya..http://matcuoi.com

1. Risau hati yang tidak putus-putus

2. Musibah yang tidak berpahala

3. Tercela yang tidak baik

4. Murka Allah swt


Mohon dijauhkan sume tu dr hati2 kami ya Allah! huhu~
Oke..gini..kalo kita rasa dengki kat seseorang, ana de tips na gitau! tips2 ni ana rujuk kat SINI


Oke meh kita tgk same2, ana pum nk tao gak nih..hehe~ moga bermanfaat ya!

1. Setiap kali orang yang kita dengki dapat kejayaan, maka kita ucapkan selamat kepadanya dan sebaliknya apabila dia tertimpa kesusahan maka kita menumpang sedih juga atas apa yang menimpanya serta menghiburkannya.

2. Sanjung, sebut dan pujilah kebaikan serta keistimewaan orang yang kita dengki di belakang dia dan kalau ada keburukannya kita rahsiakan. Doakan kebaikan untuknya.

3. Sering-seringlah bersilaturahim serta memberi hadiah kepada orang yang kita dengki tersebut.

4. Kalau ada orang yang berusaha menjatuhkan orang yang kita dengki itu, berusahalah untuk membelanya. Jangan melayani syaitan yang hendak merosakkan mujahadah kita dengan mendorong kita untuk ikut mengumpatnya.

5. Berdoa kepada Allah agar dimudahkan usaha untuk membuang penyakit dengki yang ada dalam diri kita.



Haa..tu lah sdikit sbanyak tang dengki nih..na tao lbih lanjut, klik la kat link yang ana bg td ek..
http://matcuoi.com
Asal benda nih berenang2 kat sini lak?huhu~ ngade btol nk nyebok kat blog ana..huh!

hehehe~ K,skang kita da tahu tang dengki2 an? ups.. dengki ngn cmburu berbeza tau! tp slot ni, ana ta nak ckp sal cmburu..huhu~

Hah..oke, tamo dengki2..kita gak yang stress nnti..hehe Sbaiknya, kita hiasi hati kita ngan sifat tawaduk, rendah diri dan slalu maafkan orang lain.. ta rugi pum tau! dapat pahala lg..hehe~

De 4 racun hati yg perlu dibuang!http://matcuoi.com

1. Bercakap perkara2 yg ta baik..
2. Berlebih-lebihan memandang sesuatu..
3. Berlebih-lebihan dlm makanan.. *err..lapa la plak.. huu~
4. Berlebih-lebihan dalam bergaul.. *jaga batasan! ;D

Oke lah..akhir kalam..ikhlaskanlah apa yang dianugerahkan Allah kpd org yang kita dengki tuh ya..hehe~ dgn mengingati Allah, hati kan menjadi tnang..lalalala~http://matcuoi.com
Membangun bersama Islam..ukhwah fillah.. in sya'Allah.. Wallahu'alam..
Wassalam..
http://matcuoi.com
p/s : budak comel yg gosok gigi pakai pncuci muka tuh ta kiut pum,haha..saje gurau ya..ambik phatian! ;D

~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Friday, January 28, 2011

~12 Rahsia Tampil Berseri-episod 6~


Assalamualaikum w.b.t..http://matcuoi.com

Bismillahirrahmaanirrahiim..hari nih cuti..hehe~ sgt2 happy..wee~ esok akak ana y

ang tersayang balik! Yay! Yay! Best bangeeet..xsabo ase mao jumpa..dia cuti sminggu, balik Kelantan..ngee~ cuti raya cina.. Hah..lupe nak ucap kat kwn ana… Teh Kim Xze, Gong Xi Fat Choi! Raya elok2 nanti yer..! hehe~

http://matcuoi.comoiht!! ape nih! wat pencemaran udara kat blog ana..shuhh! shuhh! huhu~

Hurm..smalam ana jenjalan http://matcuoi.comkat blog2 yang ana follow..Sangat suka membaca post2 orang..hihi~ Pastu ana de terbaca mngenai sbuah kisah dlm blog sape la..ana lupe lak.http://matcuoi.com.huhu~ jap,nak cari....

huh! da cari kat dashboard dah..tp xjumpa!huhu~ papepum,syukran kpd pnulis tuh ya..sbb ye tlah menyedarkan ana bahawa dakwah tu wajib bg stiap muslim! Sebarkanlah..walau hanya satu ayat..huhu~ Ye de crita kat blog ye sal kisah 2 orang kawan baik..Seorang Melayu, seorang Cina..mereka tlah berkawan sjak kecil & mnjadi sgt rapat.. pastu, kwn yang berbangsa Cina tuh sambung blajar kat luar negara.. Lama mereka x jumpa..Last2..kwn yg berbangsa Cina tuh balik ke tanah airnya..Dia telah memeluk Islam di luar negara.. Suatu hari dia jumpa ngan kawan Melayu dia tuh..mereka berbicara. Kwn yang berbangsa Melayu terkejut sbb kwn dia yang berbangsa Cina telah memeluk Islam di luar negara. Adess..senang2 ana bg gelaran la ya kat diorang..susah nk tulis pnjang2..huhu~ k, yg Cina tu nama sbenarnya Lim tp ana guna Chee ya? hehe..tadi bru tgk cite soda selasih..ambik name dlm tuh.. http://matcuoi.com huhu.. yg Melayu plak ana lupa nme pe..tape, kita guna nama Yazid la ye? oke..sambung..

Haa..Yazid terkejut!

Chee cakap, Yazid x sayangkan dia ke? Kenapa sanggup biarkan dia dalam kekafiran..? Kenapa Yazid sanggup melihat dia menjadi bahan bakar api neraka di akhirat kelak? Kenapa dia harus mengenali Islam di luar negara sdangkan di sampingnya terdapat seorang sahabat karib yang beragama Islam? Chee cakap lagi, kalo dia masih kafir, mesti di akhirat kelak dia akan mendakwa Yazid kerana tidak kenalkan dia ngan Islam..Ya Allah! Kalo gitu berapa ramai dalam kalangan kita orang Islam yang akan didakwa oleh orang2 kafir akhirat nanti??? Jom kita sama2 muhasabah diri..stakat mana usaha kita utk menyebarkan dakwah Islami..? Ana ngaku ana khilaf..kadang2 kita terlepas pandang hal2 sebegini..Nampak simple..tapi hal2 ginilah yang bole mnarik kita ke neraka..Oke..sekadar renungan tuk pagi nih ya..smile semua! Sematkan jihad fisabilillah dalam hati kita! Teguhkan akidah! Tambahkan ilmu! Agar kita sama2 menuju kejayaan yang sebenar..in sya'Allah..dengan panduan dari-Nya..doakan ana jugak ya sahabat2 sume.. huhu~

http://matcuoi.com

oke..jom kita lihat yg ni plak ya?hehe~

1 Malaysia..aiwahh!! sgt suka ngan perkataan nih..mnyedarkan kita bahawa walopun berbilang kaum, berbeza agama & bangsa, kita masih boleh hidup harmoni..haahh…I LOVE MALAYSIA so much! *smangat patriotik! smangat patriotik! Ngee~ Nih akibat slalu gi kem la nih..hihik! Rakan Muda, Belia 4B, SLAD (skim lencana anti dadah)..waa..sumenya best! Banyak kan persatuan2 yang ditubuhkan untuk membimbing para remaja..Bagi remaja sume..*termasuk ana..hehe jangan lupa sertai tau! Boleh mningkatkan smangat cinta akan negara & jati diri..heheheh~

Semangat2 jugak..entri kali nih takkan abes kalo duk ckp sal smangat 1 Malaysia tuh..ngeeheee~

Jadi, tuk mempercepatkan entri nih abes, jom kita sambung rahsia tampil berseri (RTB) yang keenam plak ya readers skalian..wee~ jom jom jom jom! Jom kita start..~

6.LUANGKAN MASA UNTUK RAWATAN DIRI

Aiyayai..apa ana nak ulas mengenai RTB kali nih ya? Agak susah sbb ana xpnah g salun2 wat rawatan diri nih..huish! Tape3..ana cuba usahakan jugak ya! Hehe~

Wanita yang telah berkahwin x semestinya mengabaikan penampilan diri..*Banyak post mengenai wanita berkahwin nih..malu lak ana sbb ana kan blom kawen

..hahaha~ de hati nk citer pasal org2 yang dah kawen ni kan? Ihik! X layak..! Tapi..tak kisahla..sume ni kan ana rujuk majalah..jadi jangan marah ana ya! Ana x salah..!

* wat muka innocent + mata blink2 http://matcuoi.comgituu..hikhik! oke sambung balik..hehe~ haa..cakap sal wanita yang telah berkahwin nih, mereka mesti ambik peluang untuk pergi ke salun dan mendapatkan perkhidmatan kesihatan & kecantikan..Di samping tuh, mereka bole blajar ilmu & panduan scara langsung drpd pakar kecantikan untuk melakukan sendiri di rumah..aahaa! nice tips tapi yg ni mesti kena ingat tau! Kita sbg wanita Islam hendaklah pilih salun yang mengikut syariat Islam.. Maksudnya, salun itu tidak menawarkan perkhidmatan kepada lelaki dan perempuan pada masa yang sama.

Jangan risau! jangan risau! hehe..kini terdapat banyak salun yang diuruskan oleh pengusaha wanita Islam! Salun sebegini membuatkan kita rasa lebih selesa dan selamat selama menerima perkhidmatannya. Selain tu, kita kena ada sifat wara' tau! Wara' disni mksudnya berhati-hati..Sama cam kita pilih makanan kan? mesti laa nk yang halal..sama gak ngan pemilihan produk kecantikan & kesihatan, mestilah yang halal..!

Jangan sampai yang haram jadi darah daging kita..huhu~ err...tamo oink oink tau! tamo..tamo..hehe~

*ingatan utk ana juga tuh!maklumlah..da tua ni,cpat sgt lupee..ehehe~ http://matcuoi.com

hehehe..ana rasa baik ana berenti skarang..ngee~ moga bermanfaat ya! kredit kpd pnulis blog yg de cite sal kewajipan menyebarkan dakwah td.. Ana btol2 lupa smalm ana baca kat blog sape..tapi blog tu memang best! perrgghh! tiptop pnye la! hikhik..

Oke..membangun bersama Islam..love u all my readers! Wallahu'alam..

yang baik dr Allah, yang xbaik itu adalah klemahan diri ana sendiri..

Wassalam..http://matcuoi.com


~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Wednesday, January 26, 2011

~12 Rahsia Tampil Berseri-episod 5~

Assalamualaikum w.b.t.http://matcuoi.com

Bismillahirrahmaanirrahim..Alhamdulillah..akhirnya ade gak masa tuk ana menconteng kat sini..Mane taknya..pagi td ana pigi berkalut-kibut kat page SB (Sahabat Blogger)..hehe~

Meriah btol kat sana..huh! xmenang tangan..mujur xleh menaip pakey kaki..kalo x..ngan kaki2 ana mnaip..hohoho~http://matcuoi.com

Pagi tadi ana tengok bebudak merentas desa..lalu dpan computer centre tmpat ana keje..rase sedey pum ade..yelah..tringat ana dulu2.. *aish! dulu2?? cam lama sgt aje..pdahal bru tinggalkan skolah ini taon..huuu~skolahku..hukhuk! sedey..sedey..! uhuks! uhuks! :'(|
http://matcuoi.com
Taon lepas memang best sbb ana da blatih sungguh2 & dapat hasilnya..haha.. stiap ae turun padang blatih..,walopum orang laen cakap xsuka lari..ana tetap suka lari!hikhik! xpeduli apa kata orang..i am who i am..slagi benda yang kita wat tuh btol,xde pe nak tkot,an?an? hehe~
humm.. ini taon,adik2 ana plak msok..memang merentas desa tiap2 taon pum kan..hihi~
Alhamdulillah..walopun xdapat num first,num second pum xpe la dik oii.. & bagi adik ana yg dpt num 28 tu..takpe..hihik! i'm still proud of u oke!
http://matcuoi.com
Whuish! whuish! syoknye bercerita..tajuk yg kat atas tu pe citerrr??
heheheh...soriy..terlebih suda...xsempat tekan brek nih..adess..
http://matcuoi.com

K..let's sambung rahsia tmpil berseri dlm majalah NUR nih!..hehehe~


5.BERHIAS DIRI

Hambui hambui hambui..!*gaya ala2 azwan ali..oke tak?
Err..oke..soriy ya abg azwan ali! gurau aje..hehe~smile..!
alaa comelnye diee!!http://matcuoi.com

Oke ana..dahh..hehe~ haa..sebut pasal berhias diri nih..
Majalah Nur cakap..isteri perlu menjaga penampilan diri!
Pilih warna & reka bentuk pakaian sesuai ngan tubuh badan sendiri..

Dalam Islam, jihad seorang isteri yang paling besar adalah jihad di rumah.. Sebab tu lah, isteri kena pandai jaga keharmonian rumah tangga & sentiasa ambik berat tentang urusan di rumah.. Rumah merupakan tempat rehat setelah penat menjalani aktiviti di luar.. Suami brasa gembira bila lihat isterinya sentiasa cantik di mata dan cantik di hati..hehe~ bukannya cantik sangat2 mase nak kluar gi jalan2..tempat keje..tapi kat rumah..ahaa! jom sama2 fikir..hee~
*apakah ini sbg persediaanku tuk jd sorang istri?? eecececeeh! mestilah! hahaha~ cam biase,ape yang ana tulis..ana harap ana sendiri dpt itot2 apa yang ana tulis..jadi,lebih kepada mengingatkan diri sndiri jugaa..hehe~ peace!http://matcuoi.com*malu2..theehee~

Tapi kan..berhias diri camne tuh?huuu~ tanaklah sampai bertabarrujj..apakah tabarrujj tuh?
huhu~ pasni kita tgk erh..
yang nih ana credit la kat sorang akhi dr blognya, Berjalan Menuju Kebenaran coz sudi bg ana pluang + kongsi ilmu mngenai tabarruj nih..

Tabarrujj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras, samada kecantikan itu di bahagian muka @ di anggota2 badan yang lain. Al-Bukhari Rahmatullahi 'Alaihi de berkata : "Tabarruj, iaitu seorang wanita memperlihatkan kecantikan rupa parasnya.."

Sebab tuh kita xleh make-up lebih2....err..tapi kalo stakat pakai bedak plus plembab bibir cket aje xpe,an? Kalo salah tolong perbetulkan ana ya..huhu~ Takleh la berlebih-lebihan sangat make-up..sampai kalo jumpa tengah jalan pum nampak cam org laen aje..uhuu~ cantik memang cantik..tapi alangkah bagusnya kalo kita cantik depah mahram kita je..
Susah kan nak kawal nafsu kita orang pempuan..yelah..9 nafsu.. nafsu utk lihat yang cantik..nafsu nak ikut fesyen orang zaman skarang..kalo xikot, dikatakan kolot.. nafsu..sumenye nafsu kan? Allah jadikan kita sebaik2 kejadian..masih xbersyukur.. Ya..kita susah nak bersyukur..kita lalai..kita leka dengan keindahan duniawi semata..


Ya Allah, lindungilah kami selalu.. Lindungilah diri kami..hati kami.. Jangan biarkan kami leka..tapi jadikanlah kami peka ya Allah..Tunjukkanlah kami jalan-Mu yang lurus..jalan yang akan membawa kami ke syurga hakiki..
Ya Rahman..ya Rahiiim..janganlah kau biarkan nafsu kami mengawal hati2 kami..tapi kau jadikanlah akal kami yang mengawal hati kami ya Allah..





Hah..jom kita tengok bawah ek? cara mnutup aurat yang btol...

















Maaf ya kalo gambar kecik sangat..uumm.. asifan jiddan! maaf sangat2..


Hurm..akhir kalam..salam ukhwah fillah dari ana..membangun bersama Islam..
Tolong perbetolkan ana kalo ana khilaf ya..syukran..sebarag teguran yang membina amat2 dihargai..Wallahu'alam..

Wassalam..



~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Sunday, January 23, 2011

~12 Rahsia Tampil Berseri-episod 4~


Assalamualaikum w.b.t...
http://matcuoi.com Apa khabar iman sumenya?hehehe...uda lama ana x update blog ana..huhu~
Ini hari mao update la nih..kita sambung yg ae tu oke? Oke...tapi seblom tu ana nak gitaw yg ana baru dpt gaji pertama..hahaha~ bestnyee! Baru rasa berbaloi kan keje.. waa...time dapat gaji
*wlopun cket..hehe~ sukaaa....paling sangat amat sukalah! * kalo Cekgu Rokiah baca blog ana nih..
(Cekgu BM) abesla ana..ayat xikut tatabahasa yg btol..maen tibai aje..hehehheee~
*Soriy ek cekgu! huhu~ kangan bangeettt deh sama cekgu..uhuks!uhuks! http://matcuoi.com

Oke Ana! Stop ngarut2..jom check apakah rahsia tampil berseri yg keempat menurut majalah Nur nih??huuu~

4.SENYUMAN MANIS

Waahh..! Cantiknya dia senyum! Ha'ah..berseri-seri!
Kawan2..
senyum=bermanis muka kan?
Slalu2lah kita senyum ..orang senyum kita balas senyumannya..
tapi kalo orang xde jangan mengada nak senyum!ehehe..soriy..senyumlah! walau d mana anda berada!

Dengan tersenyum, jiwa yang resah boleh jadi tenang..
Dengan tersenyum, hati yang gundah jadik tenteram!
http://matcuoi.com
senyum tu kan sedekah..bila lagi nak wat amal jariah?
Slain tu, perbuatan senyum nih menggunakan 14 otot muka yang menjadikan AWET MUDA

Cuba kalo kita masam? huh! Tao x kalo kita bermuka masam, 72 otot muka akan digunakan! Ia akan menjadi makin cepat tua! Oww..sebab tu ana slalu dengar jangan marah..nanti kena jual..eh..erm..cepat tua..

http://matcuoi.com
Senyumlah! Bila baca post ana pum senyum tau!hehe~ Tapi yang paling penting kita senyum kena ikhlas! Tanak laa...senyum sinis.. senyum sindiran..huhu~ robek ati ni tau! oke..stakat ni aje dulu erh? nanti kita sambung lagi..love u my readers!
Membangun bersama Islam..Wallahu'alam..
Wassalam..


~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com