~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Monday, December 27, 2010

~Rokok VS NiQuitin~


Assalamualaikum w.b.t...Selamat pagi dunia!! wee~

Hurm..ae ni keje jugak..( Eh..apsal ni! Xde kaitan ngan tajuk kat atas..uhuks! )

Ok everybody..today we want to talk about..ROKOK VS NIQUITIN! Mana yang lebih mempercepatkan mati? Uish..ape ana merepek ni..bukan tu yang nak kita bincangkan!( Mulut yg agak celupar..kui3! Sekeh kang!(Bak kata taniameow..wee~)..)

Papepum..macam biasa, jom analisa satu-persatu..(ceewaah! Analisa la sangat..!)

Pendapat ana :~

~tentang rokok!

#Uish..xbaek utk kesihatan tu.. Wat sesak nafas aje bila bau asapnya yang sangat BUSUK tu menerjah ke hidung..ana memang lemas bila bau asap rokok nih..huhu~ (Maaf ya para perokok..tp ni realiti..uhuks!)

#Lagi..rokok jugak bleh menyebabkan 1 family yg sihat menjadi xbrapa nak sihat..Contohnya : Bila ayah merokok...anak ikut sama merokok...ibu menghidu asap rokok dari 2 perokok yang disayangi tuh..tambah2 kalo ibu tu ibu mengandung ( tak kisah la kalo ibu tu yang hisap rokok @ hidu asap rokok )..sian kat anak dalam kandungan tu yang berisiko lahir xcukup bulan, rendah berat badan & mati dalam kandungan..)Fuh.. !konklusinya,1 family tersebut berpeluang dapat pakej sakit jantung, strok & 10 jenis kanser spt kanser paru2, mulut, esofagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon & perut...
Pehal la makhluk Allah ni...(yang kat atas 2...) ikut sama mrokok..ni mesti terpengaruh ngan anasir2 xbaik dr manusia niihh..huhu~ Jangan hisap rokok wahai...erm ape yep? Lu pikir la sndiri! wee~

~tentang NiQuitin!

#Haa...sape tahu pasal NiQuitin ni boleh la kongsi2 di sini..yerk? Tapi berdasarkan pengobserven ana & pengalaman kawan2..NiQuitin ni OK gak..! Berkesan ke? Cubalah para perokok..mungkin boleh mengubah cara hidup anda..huhu~ Sayangi orang tersayang..sian la kat orang2 sekeliling anda..uhuks! uhukss!!

#Ana pum tengah cuba NiQuitin gak skarang ni.. Eh..pe plak ana..hurm..bukanla.. I'm not a smoker..huhu~ Ana beli untuk abah.. Sian tengok abah, cuba nak berhenti merokok.. hurm..susahnya berhenti merokok ni..SUSAH bila dah ketagih..Jadi,untuk yang blom mrokok..jangan cuba2 nak mrokok tauuuu! Tolong doakan abah cepat berhenti merokok bleh? Trimas doanya.. Moga Allah makbulkan..ameen3! Kawan ana ckp,,perokok xleh berhenti serta-merta..takut kena strok..betul ke? Entah..xde jawapannya..

#Kat mana boleh beli?? Ana beli kat farmasi Pasir Puteh..Alhamdulillah..ada pum.. Xsia2 g reunion kat KFC Pasir Puteh ngan kawan2..Dapat jugak NiQuitin ni.. Nak tahu x perbualan ana ngan kakak kat farmasi tu? Jom baca sama2...tututttuuttt...
Ana : Assalamualaikum kak..nak tanya ni quitin hop duk ngepeng (iklan) dlm TV tu ade dop?

Kak Farmasi : Oh...ade2..adik nak hop 2mg ke 4mg?
Adess maneela ana tahu beza 2mg & 4mg tuh..berat?hehe,.. alahai..xpe2 jom sambung..wee~

Ana : Hah? Urm..bezanya pe tu kak?

Kak Farmasi : Erm bezanya..yang 2mg tu utk yang tidak kuat sangat merokok.. Yang 4mg plak utk yang sangat kuat merokok..

Ana : Habis abah saya tu camne erk? ( Ada ke patot tanya akak tu sal abah ana..kui3..betulla nak kena sekeh budak sorang ni...)

Kak Farmasi : Abah adik kuat isap rokok ke camne?

Soalan ana dibalas dengan soalan..hehe~

Ana : Erm..xtahula.. Tapi slalunya brape batang rokok yang dihisap oleh perokok yang sangat kuat merokok?

Kak Farmasi : (Jawab dengan selambanya..) Sekotak..

Ana : Hah??? Sekotak?? Urm rasanya abah saya xsampai sekotak kot.. (dengan nada yang agak konpius..kui3) Erm,,xpo la kak..bagi saya yang 2mg..brape harga?

Kak Farmasi : Kalu yang 2mg, RM1.20...yang 4mg,RM1.80.. (kata akak tu sambil tunjukkan 2 kotak niquitin tu..)

Waaaahhhh!!! Murahnya! Murahnya! Sekotak hanya RM1.20 & RM1.80!

Ana : Ow...saya nak beli la kalo camtu.. (sambil tsenyum ayu..kahkahkah! alaa..gurau ajee..wee~)

Kak Farmasi : Ok...adik nak brape biji tablet?

Biji2 ape lak ni..Alamak..rupa2nya 1 biji tablet 2mg tu, RM1.20....
Waaaahhhh!!! Xmurahnya! Xmurahnya! Mahal 2...

Ana : ow.. (cuba mengontrol diri..uhuhuhukss!) bg saya sepapan tu..(6 biji tablet...cukup ke utk abah?huhu~ ) Camne cara makannya tu?

Kak Farmasi : Bila rasa nak hisap rokok..cuba hisap tablet.. NiQuitin ni macam rokok jugak..tapi tanpa tar..

Ana mengangguk-angguk burung belatuk..uhuks! Xpe..DEMI ABAH TERSAYANG!hikhikhik...

Pastu keluar dari farmasi tuh.. Huh! Lega! Tercapai jugak hasrat nak beli NiQuitin ni..wlaupun harganya agak2 cantik bagi budak cam ana nih....keh3..

Then..ana dah bagi dah kat abah..nak tunggu kesannya la ni..hehe.. Tapi hukum merokok dalam ISLAM plak ape yaa?? Hukumnya HARAM..Nak tahu lebih lanjut?? Cari sendiri dlm tenet ni banyak...hikhikhik.. CORRECT ME IF I'M WRONG DLM MENYEBARKAN INFO2 DI ATAS~ Sebarang teguran MEMBINA amat DIHARGAI.. Terima kasih! Xie xie! hehe..

Ok semua..ana nak kena undur diri dah ni..weee~ Sehingga ketemu lagi...Moga apa yang disampaikan bermanfaat..Salam ukhuwwah fillah.. Membangun bersama ISLAM..Wassalam..
~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com