~أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله~

Thursday, July 8, 2010

Tips Kesihatan

Assalamualaikum w.b.t...
Hari ni ana nak kongsi 1 artikel tentang kesihatan kita..
Moga bermanfaat yaa!!~^_^~

Fakta ini sangat bagus. Bukan semata-mata berkenaan air suam, tetapi berkenaan Serangan Jantung ..... Masyarakat Cina dan Jepun minum teh panas untuk ketika bersarapan, bukannya air sejuk, mungkin inilah masanya kita perlu mengubah tabiat minum semasa makan.




Kepada sesiapa yang gemar minum air sejuk, fakta ini sangat bermakna buat anda. Memanglah sesuatu yang nikmat untuk minum segelas air sejuk selepas makan. Walaubagaimanapun, air sejuk akan melikatkan minyak yang kita makan bersama hidangan. Sudah tentu ia melambatkan lagi proses pencernaan. Sekali gumpalan minyak ini bertindakbalas dengan asid di dalam perut, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Dalam masa terdekat, ia berpotensi bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Adalah penting untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.




Petanda Lazim Serangan Jantung

Amaran berkenaan serangan jantung – Anda seharusnya mengambil tahu yang petanda serangan jantung bukan sahaja pedih pada sebelah kiri dada. Awasi jika terasa sakit yang menyesakkan pada dada kiri. Mungkin anda belum pernah merasa sakit dada semasa terkena serangan jantung. Muntah-muntah dan berpeluh berlebihan juga antara tanda-tanda lazim. 60% pesakit yang terkena serangan jantung adalah ketika sedang tidur dan tidak boleh bangun dari tidur. Sakit pada dada boleh menyebabkan tidak sedarkan diri. Berhati-hati dan berjaga-jagalah sentiasa. Lebih banyak yang anda ketahui berkenaan serangan jantung, maka lebih peluang untuk anda terselamat.


Kata pakar kardiologi (jantung), jika seseorang telah membaca fakta ini, sebarkanlah ia kepada 10 orang lain yang dikenali, anda mungkin tidak mampu menyembuhkan pesakit, tetapi anda sebenarnya berjaya menyelamatkan seseorang dari menjadi pesakit.

Wassalam...~^_^~
~^^~Subhanallah..Alhamdulillah..Laa ilahaillallah..Allahuakbar~^^~

7 comments:

taniameow said...

Like!
wee..
sejuk itu nikmat..
hard to stop it~
lalala~ :p

ana_liyana said...

Thanks for reading!~^_^~

ha'a..hard to stop dat..huhu
sy pom msih cuba nak brenti..sama2 usaha la ye?

taniameow said...

weeee...
anything dear..
for the sake of 'ilm! :)

huhu..
aiwah~~
hayya2!! :D

ana_liyana said...

yes..moga bermanfaat..he2!
ni yang sayang kat cik Anisa ni..

~^_^~!

taniameow said...

insyaAllah..
kalau dah nama ilmu, sure bermanfaat walaupun ilmu hitam..
kalau kita tak selami ilmu hitam, macam mana nak confirm kan ilmu tu ilmu yang x baik, kan?
hee..
selami x bermaksud belajar untuk guna..
tapi ambil tahu..
don't misunderstood! :)

hehe..
love u too la syg! :D

ana_liyana said...

yup..betol gak tu..hehehe
Ilmu merangkumi bnyak aspek,kan?
Ade yang baek..ade yang xbrape nak baek..
Ade yang buruk..ade yang xbrape nak buruk..kui3!
ade ke??haha

Always love my friends in my whole life..!!!
~^_^~!

taniameow said...

hehe..
semua ada meyh!
macam2 adaaaaaaa!
weeee~

uhuk!
love u too dear!
love u fillah!
until when-when!
ahaha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The Cutest Blog ^^,


Copyright© All Rights Reserved halaqahcinta-muslimah.blogspot.com